Webshop beginnen en de vier P’s
Iedereen die op school wel eens een marketingvak heft gehad is bekend met de vier P’s van de marketingmix. Mocht er een belletje gaan rinkelen, maar weet je het niet meer precies, de vier P’s staan voor: product, prijs, promotie en plaats. Als jij gaat starten met een webshop, dan is het ook vandaag de dag nog steeds belangrijk om bij deze vier P’s stil te staan. We leggen ze even kort voor je uit.
Product
Ondanks dat er geen vaste volgorde voor de vier P’s is, beginnen we met de P voor product. Wat ga je verkopen in je webshop? Vaak heb je hier wel een idee bij, maar belangrijk is om je aanbod vanuit verschillende hoeken te bekijken. Waarna is er vraag in de markt? Wat wordt er aangeboden door concurrenten? Zijn er up- en cross-sell mogelijkheden? Ga ook in gesprek met verschillende leveranciers, zij kennen ook de markt goed en kunnen jullie extra inzichten geven.
Prijs
Als je eenmaal bepaalt hebt wat je gaat verkopen, dan is het ook handig om te bepalen wat de prijs wordt. Bij het bepalen van de prijs is het allerbelangrijkste dat je een goede marge hebt, zodat je product (en bedrijf) ook winstgevend is. Je kijkt hiervoor onder andere naar de inkoopprijs van het product, maar daarnaast heb je ook andere kosten binnen je bedrijf waar je rekening mee moet houden dat ze terugverdiend moeten worden. Nog een belangrijke factor is tegen welke prijs concurrenten de producten in de markt zetten. Je kunt dit zelf onderzoeken en bijhouden, maar handiger is om hier een Price Monitoring Tool voor te gebruiken. Die geeft jou heel veel inzichten, bespaart je tijd en helpt je bij het optimaliseren van je marges.
Plaats
De derde vraag die je jezelf gaat stellen is: waar ga je je producten verkopen? Als je een webshop begint is dat sowieso online. Maar wil je daarnaast ook nog je producten in de retail verkopen? Wat zijn daarbij de mogelijkheden? Kun je samenwerkingen opzetten? En zijn er online nog andere mogelijkheden naast je eigen webshop zoals bijvoorbeeld marketplaces en/of een prijsvergelijker?
Promotie
Heb je bovenstaand helemaal uitgewerkt en ingereld? Dan is het tijd om aan de slag te gaan met het promoten van je producten. Ook hier heb je weer heel veel verschillende mogelijkheden. Zo kun je denken aan online marketing. Dit kan bijvoorbeeld op Google of via social media kanalen zoals Instagram. Ook kun je aan je organische vindbaarheid werken, ook wel SEO genoemd. Daarnaast zijn er nog tal van andere mogelijkheden zoals het werken met influencers en email marketing.